Vol inspiratie terug van vakantie…

Dit jaar was het Frankrijk, eilandje uit de kust van de Vendée – Ile d’Yeu om precies te zijn. Prachtig weer, lekker eten, prettig gezelschap, een paar fietsen en een stapel boeken… geen Wifi in een straal van 20 minuten fietsen.. Echt vakantie dus.

En toch, ook daar op de tandem (ik voor, jongste zoon achter) knalde de kleurinspiratie me tegemoet. Als kind kwam ik al op het eiland. Ook toen al vielen de kleurige luikjes me op. Niet zo moeilijk, want alle huizen zijn wit, met rode pannendaken en gekleurde luiken.

Waren de luiken vroeger geschilderd in echte waterkleuren, van bijna wit lichtblauw tot bijna zwart donkerblauw en van lavendel tot turkoois… dit jaar was er ineens een ware kleurexplosie. En natuurlijk heb ik er heel veel foto’s van gemaakt, tot grote frustratie van jongste achterop (he nee mam, niet alweer stoppen voor een foto!)

Wat goed te zien is op de foto’s, is hoe de keuze van de kleur van de luiken de sfeer van het huis bepaalt. En ook hoe verstandig het is om de basis neutraal te kiezen. Vertaal je dit naar je eigen woning, dan kun je -als de basis neutraal gekozen is- met een paar nieuwe felle kleuraccenten zorgen voor een heel nieuw gevoel.

Natuurlijk hoef je geen investering te doen in nieuwe kussens, kleden of kaarsen. Met flinke bossen gele bloemen haal je de zon in huis. Combineer je het geel met oranje, dan versterk je het warme zomerse effect nog wat. Kies je voor gegroepeerde kleine vaasjes (of glazen) met in elk vaasje een bloem, dan vul je je hele kamer met kleur zonder jezelf op hoge kosten te jagen.

In de regen bbq’en raad ik niemand aan. Maar deze salade (van Jamie Oliver) is ook binnen heel zomers.

  • Doe 3 eetlepels olijfolie in een slaschaal
  • Meng er een eetlepel balsamico azijn door en naar smaak vers citroensap
  • Snijd 4 zongedroogde tomaten (op olie) in reepjes van ongeveer een cm breed
  • Meng de reepjes door de dressing
  • Gooi een zakje verse spinazie in de schaal (niet mengen met de dressing!)
  • Ga met een vork over de schil van een komkommer (van boven naar beneden, doe dit rondom) zodat de schil ingesneden wordt. Dit ziet er niet alleen leuk uit, het zorgt er ook voor dat de dressing beter kan mengen met de komkommer. Halveer de komkommer en snijd nu schuine stukken van een cm breed. Doe de komkommer in de schaal (nog steeds niet mengen).
  • Snijd nu naar smaak verse munt fijn (dit maakt de salade fris en pittig, zelf vind ik 3 takjes voldoende).
  • Meng de salade vlak voor gebruik
  • Eet smakelijk!
This entry was posted in kleur and tagged , , by Nancy Koornwinder. Bookmark the permalink.

About Nancy Koornwinder

Ik ben Nancy Koornwinder, Social Media expert. Met 10 Social help ik ondernemers hun bedrijf te laten groeien. Inmiddels heb ik zo ongeveer elk beroep voorbij zien komen.. van makelaar tot steigerbouwer en van spelontwikkelaar tot estate planner. Allemaal zagen ze snel resultaat. En daar doe ik het voor. Resultaat!

Geef een reactie

