Geel!

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Nu 6 weken geleden stuurde ik de volgende tweet de wereld in..:

#Geel in de #babykamer? Niet doen! Baby’s #huilen meer in een gele omgeving.. 

Dit bericht zorgde voor enorm veel opwinding. Vrijwel meteen nadat ik op send had gedrukt reageerde een mevrouw dat haar baby juist heel rustig was in zijn gele babykamer. Ook reageerden mensen die van plan waren hun babykamer geel te schilderen… welke kleur ze dan beter konden kiezen.. Overal waar ik kwam spraken mensen me aan op deze tweet. Inmiddels is hij zoveel geretweet, dat duizenden mensen nu weten dat geel niet de beste kleur is voor de babykamer.

Ik vond het wel grappig. Mijn tweets gaan vrijwel uitsluitend over kleur, maar nooit eerder werd er zo veel en heftig gereageerd. Kennelijk denken mensen heel bewust na over de kleur van de babykamer… En geel is natuurlijk een kleur die zowel voor jongetjes als voor meisjes goed is, en nog gezellig ook.

In ons klimaat met een winter vol grijze, donkere, sombere dagen kan geel zon suggereren. Het is een vrolijke kleur, die ruimtes ruimer en lichter doet lijken. Waarom gaan baby’s er dan toch van huilen? Dat komt doordat geel het centrale zenuwstelsel prikkelt. En daar kunnen niet alle baby’s even goed tegen.

Je kunt natuurlijk geluk hebben, maar toch had ik dit weetje graag 15 jaar eerder geweten. Mijn drie kinderen lagen alle drie in een gezellig geel kamertje (klein en op het Noorden, maar door het geel heel gezellig). En wat hebben ze gebruld… Met terugwerkende kracht had ik graag het kamertje in welke kleur dan ook geschilderd, als het huilen daar maar minder van geworden was..

Overigens heeft geel hetzelfde effect op volwassenen – het prikkelen van het centrale zenuwstelsel bedoel ik, niet het huilen (gelukkig). Wil je out of the box denken, brainstormen, zoek je een creatieve oplossing voor een probleem? Zorg voor veel geel om je heen. Het zal je creativiteit bevorderen.

P.S.: Eén van de foto’s is een interieur waarin geel op een mooie manier is toegepast. Het komt uit één van de woonbladen van Sanoma, waarschijnlijk VT Wonen.

This entry was posted in kleur and tagged , , , , , by Nancy Koornwinder. Bookmark the permalink.

About Nancy Koornwinder

Ik ben Nancy Koornwinder, Social Media expert. Met 10 Social help ik ondernemers met kennis hun bedrijf te laten groeien met sociale media. Daarvoor heb ik een efficiënt en effectief systeem ontwikkeld dat werkt. Inmiddels heb ik zo ongeveer elk beroep voorbij zien komen.. van makelaar tot steigerbouwer en van spelontwikkelaar tot estate planner. Allemaal zagen ze snel resultaat. En daar doe ik het voor. Resultaat!

7 thoughts on “Geel!

  1. Grappig over geel. Een van mijn bedrijfskenmerken is out of the box denken en creatieve ontplooiing. En laat nu geel mijn allerfavorietste kleur zijn… Bijvoorbeeld een geheel gele woonkamer en nog veel meer voorbeelden.
    Groeten,
    Rudolf ( oude buurjongen van Danielle en Jeroen)

    • Hallo Rudolf,

      Wat leuk dat je reageert – oude buurjongen van Danielle en Jeroen. Brings back memories! Het is echt geen toeval dat je als creatieve out of the box denker geel zo’n prettige kleur vindt. Het stimuleert precies je sterke kanten.. wat wil je nog meer.

      Zal ik Danielle en Jeroen de groeten van je doen? Liesbeth (buurmeisje) heb ik een paar jaar geleden nog gezien in CA. Was ook al zo bijzonder. Haar ken je vast ook nog wel.

  2. Pingback: Geel in huis… | kleurkleur

  3. Hey Nancy,

    Interessant stuk. Ik vroeg mij af; dat huilen van baby’s in een gele kamer, komt dat uit een onderzoek? Als je het hebt, zou ik dat graag ontvangen!

    Groeten van Joren

    • Hi Joren,
      Dank je wel. Ik heb het onderzoek zelf niet, maar er is onderzoek naar gedaan en het blijkt zo te zijn dat geel het centrale zenuwstelsel prikkelt. Dit kan heel positief zijn. Zo werkt een gele omgeving heel goed als je out of the box wilt denken of creatief een lastig probleem wilt oplossen. Voor baby’s kan het wat te veel van het goede zijn. Dit wil niet zeggen dat iedere baby gaat huilen in een gele kamer. Toch is het iets om rekening mee te houden. Je kunt via google het een en ander vinden. En in literatuur over kleur vind je het ook regelmatig terug.
      Groet,
      Nancy

Geef een reactie

